Browsing by Author "Acosta Mora, Miriam Esthela"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemGender-Based Teaching Strategies and oral production in children of fifth year of basic education at Juan Abel Echeverría Educative Unit.(Ecuador: Latacunga: Universidad Técnica de Cotopaxi (UTC), 2021) Acosta Mora, Miriam Esthela; Infante Paredes, Ruth ElizabethEl siguiente proyecto de investigación “ESTRATEGIAS DE ENSEÑANZA DE GÉNERO Y PRODUCCIÓN ORAL EN NIÑOS DE QUINTO CURSO DE EDUCACIÓN BÁSICA EN LA UNIDAD EDUCATIVA JUAN ABEL ECHEVERRÍA” tiene como objetivo principal determinar la relación entre las Estrategias de Enseñanza de Género y la Producción Oral. Las muestras de esta investigación fueron 32 estudiantes, 16 mujeres y 16 hombres, pertenecientes al Instituto Juan Abel Echeverría de Latacunga. La investigadora utilizó estrategias de género para dividir los grupos de muestra. El primero fue el grupo control y el segundo fue el grupo experimental, en el grupo control 16 estudiantes (8 niños y 8 niñas), y 16 estudiantes (8 niños 8 niñas) en el grupo experimental. Este estudio se basó en el enfoque quali - cuantitativo por las siguientes razones: Fue cualitativo porque se utilizó una encuesta para evaluar la efectividad de la propuesta, también fue cuantitativo porque se enfocó en los fenómenos sociales, que causaron el problema de aprendizaje, ayudó al investigador identificar la hipótesis y asumir la realidad. Este estudio tuvo un diseño cuasiexperimental ya que se aplicó una preprueba y una posprueba, ambas pruebas validadas se tomaron del manual de la Universidad de Cambridge, y se comparó la preprueba y la posprueba para determinar la efectividad de la propuesta. Para verificar la hipótesis se utilizó la prueba T de Student. Los resultados obtenidos muestran que las Estrategias de Enseñanza Basadas en Género mejoran la Producción Oral. Como resultado, tanto los estudiantes masculinos como femeninos del grupo experimental mostraron una mejora significativa en la Producción Oral.
- ItemProposal for a program of study focuses on developing listening and speaking for the second and third years of basic education schools in the parish Pastocalle complete(Ecuador: Latacunga: Universidad Técnica de Cotopaxi: (UTC), 2007-08) Acosta Mora, Miriam Esthela; Guerrero Barreno, Edith Mariela; Proaño Álvarez, Hipatia Soraya; Muñoz Cartagenova, Marlon EloyThis research was conducted in comprehensive schools in the Pasto Calle parish. This study, carried out as a Wolking group interested in improving the quality of the English teaching-learning process, aims to propose a curriculum that serves as a guide for teachers in their Works to archive quality basic education in rural áreas. The objetive that guide out research was: To DEVELOP a curriculum focused on the development of Listen and speaking skills to improve the quality of the English teaching-learning process in the second and third years of basic education in comprehensive schools in Pasto Calle. The study population consisted of 12 full-time teachers and 4 English teachers. A survey was administered to all of them in order to obtain information to support the research topic and the proposal. One questionnaire was administered to the full-time teachers and one to the English teachers, allowing each group to contribute information based on their teaching experience. The results obtained determined the need to create a curriculum focused on teaching English in the second and third years of basic education. Therefore, a proposal is presented below, which was developed taking insto account the multiplex problems and needs that English teaching demands in this sector.