Browsing by Author "Juan Carlos, Vizuete Toapanta"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Item“Educación inclusiva y la discapacidad intelectual”(Ecuador : Pujilí : Universidad Técnica de Cotopaxi (UTC), 2024) Johanna Gabriela, Chiliquinga Duque; Odalis Dayana, Correa Fernández; Juan Carlos, Vizuete ToapantaIt is essential to recognize the challenges faced by students with intellectual disabilities in the educational field. The lack of strategies and didactic resources used by teachers prevents achieving meaningful learning in children, this negatively affecting their learning and resulting in low academic performance. Inclusive education is a process that allows children with disabilities to actively participate in the teaching-learning process, to develop their skills and potentialities. The present research project aims to analyze the inclusive culture in the teaching and learning process in students with intellectual disabilities at the “Isidro Ayora” Basic Education school in the Latacunga canton. The methodology used was qualitative based on the inductive method with field and descriptive research, whose data were obtained through the observation and interview technique, applying the observation guide and interview guide, which allowed to collect relevant information. The results of the analysis developed with the data obtained in the institution allowed to identify that teachers theoretically know about inclusion and intellectual disability, but this is not reflected in classroom practices and activities with students who have this disability.
- ItemEl Uso de las Señaleticas como Normas de Seguridad para el Buen uso del Laboratorio de Práctica Docente para la Carrera de Educación Básica de la Unidad Académica de Ciencias Administrativas y Humanísticas de la Universidad Técnica de Cotopaxi en el Año 2011-2012(LATACUNGA / UTC / 2016, 2016-02) Marín Chacón, Clara Inés; Juan Carlos, Vizuete ToapantaEl objetivo del presente trabajo de investigación fue: indagar el uso de las señaléticas como normas de seguridad para el buen uso del laboratorio de Práctica Docente para la carrera de Educación Básica. El principal motivo de investigación fue: ¿De qué manera el uso de las señaléticas como normas de seguridad influye en el uso del laboratorio de práctica docente para la carrera de Educación Básica de la Unidad académica de Ciencias Administrativas y humanísticas de la Universidad Técnica de Cotopaxi en el año 2011 – 2012? La metodología utilizada fue la investigación bibliográfica y la de campo; bibliográfica para el estudio del marco teórico de las variables del problema y la de campo a través de la aplicación de encuestas dirigidas a recoger las opiniones de los docentes y de los estudiantes de Séptimo Ciclo de la Carrera de Educación Básica; los resultados obtenidos fueron sometidos a tabulación, análisis e interpretación de resultados con su correspondiente representación gráfica. Las conclusiones que se obtuvieron fueron la falta de señalética y de normas de seguridad en el laboratorio de Práctica Docente, situación que obstaculiza el uso de los recursos materiales, tecnológicos y digitales para un buen desempeño académico. El aporte de este trabajo es diseñar un sistema de señalética en el laboratorio de práctica docente para la Carrera de Educación Básica para optimizar la movilidad y fácil acceso a los servicios requeridos por los estudiantes.