Browsing by Author "Villa Andrade, Luisa Carolina"
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- Item¨Comportamiento del consumidor y posicionamiento de marca de la UTC Radio¨.(Ecuador: Latacunga: Universidad Técnica de Cotopaxi: (UTC), 2024-08) Hurtado Pillajo, Dayana Monserrath; Villa Andrade, Luisa CarolinaThe objective of the research was to determine the relationship between consumer behavior and the brand positioning of the UTC Radio station of the Technical University of Cotopaxi, located in the province of Cotopaxi-Ecuador. The methodology used was applied descriptive-correlational. The research was not only based on a theoretical analysis of consumer behavior and brand positioning, but also included empirical research based on the results of the survey carried out through non-probabilistic snowball sampling that gave a result of 340 people surveyed. At the end of the research, it was concluded that there is a significant high relationship between consumer behavior and brand positioning. Similarly, the results obtained from Spearman's correlation allowed the identification of the key factors that influence brand perception and offered a solid basis for the formulation of the future effective marketing strategies. This research also provided valuable insights for other organizations in the media sector facing similar challenges to those of UTC Radio.
- ItemDesarrollo Motivacional para la fidelización del grupo de consultoras 8983 de la empresa Yanbal pertenecientes al cantón Pujilí, provincia de Cotopaxi en el año 2022.(Ecuador : Latacunga: Universidad Técnica de Cotopaxi (UTC), 2022) Villa Andrade, Luisa CarolinaEn el estudio sobre desarrollo motivacional para la fidelización del grupo de consultoras 8983 de la empresa Yanbal Ecuador S.A., se identifica la deserción del grupo por falta de motivación laboral y compromiso con la empresa por parte de las consultoras. Por tal razón el objetivo es elaborar un Plan de Desarrollo Motivacional para mejorar el clima laboral, establecer la forma de cautivar, desarrollar consultoras potenciales y dar seguimiento a los resultados que se espera con el fin de incrementar el nivel de ventas. La metodología utilizada en el estudio fue la investigación cualitativa – cuantitativa, se realizó una encuesta a 78 personas entre consultoras activas, inactivas, emprendedoras del cantón Pujilí y 2 entrevistas a las Directoras de Yanbal. Los resultados señalaron que el 65% de las consultoras reciben apoyo por parte de la Directora, mientras que el 25% señala que no reciben apoyo y el 10% menciona que a veces recibe apoyo, lo cual determina que el desarrollo motivacional por parte de la Directora es fundamental para mejorar la motivación laboral. La propuesta contiene cuatro estrategias: Motivación interna y externa, trabajo en equipo, desarrollo de capacidades profesionales, aplicación de incentivos. Una vez aplicado el Plan de desarrollo motivacional fue posible determinar la mejora de la motivación laboral dentro del grupo de consultoras para lograr su fidelización.
- Item“Influencia del valor de marca en los consumidores de calzado Guifer en la ciudad de Ambato”.(Ecuador: Latacunga: Universidad Técnica de Cotopaxi: (UTC), 2024-08) Pujos Yánez, Graciela de los Angeles; Andi Avilés, Diana Verónica; Villa Andrade, Luisa CarolinaThe purpose of the degree project focused on analyzing the influence of the brand value of the footwear company ‘GUIFER’ on 350 footwear consumers, given the lack of knowledge of the company about the perception of consumers in certain aspects such as brand awareness, brand image, perceived quality, and brand loyalty helped us to determine the elements of brand equity that influence the consumers of Guifer footwear in Ambato. For the development of the research project, a quantitative approach was used, and the type of research was field research, using a survey as the primary data collection instrument. The research design was non-experimental, as the variables were not manipulated. In this case, how the variable ‘Brand and Consumer Value’ behaved in the footwear company Guifer was observed. This research revealed that quality is the main factor driving purchase frequency among Guifer footwear consumers aged 20-54 years. During the study, weaknesses and strengths in the elements of brand equity were identified, providing valuable information that can be of great use to the company. It was analyzed that the three elements that most influence the purchase decision of Guifer footwear consumers are brand awareness, perceived quality, and brand loyalty.
- Item“Servicio post venta y la satisfacción del cliente en la “veterinaria CanVet” Clínica Veterinaria – Latacunga”(Ecuador: Latacunga: Universidad Técnica de Cotopaxi: (UTC), 2024-08) Corrales Molina, Clara Tatiana; Toapanta Luna, Cristian Santiago; Villa Andrade, Luisa CarolinaThe main purpose of this research project was to establish the relationship between after- sales service and the degree of customer satisfaction at the "CanVet" veterinary clinic. The main obstacles related to the perceived dissatisfaction with the services offered by the clinic were addressed, including the delay in responding to complaints, which has had an impact on the inability of customers to fully satisfy their needs. To carry out this study, a descriptive research methodology was employed, with a quantitative approach that included the use of structured surveys to collect data from a representative sample of the veterinary clinic's clients. In addition, a comprehensive literature review was conducted with the objective of broadening the understanding of after-sales service and its relationship to customer satisfaction. The results of this study significantly supported the correlation between the variables analyzed, confirmed by the contingency tables and correlation tables. This confirms the validity of the alternative hypothesis, demonstrating a positive impact that will benefit both the clinic and its customers. The marketing plan improves after-sales service at CanVet, addressing wearknesses, capitalizing on strengths and facing threats, to optimize customer satisfaction and consolidate its position in the market.
- Item“Valor de marca de la empresa embutidos La Madrileña en el cantón Latacunga”.(Ecuador: Latacunga: Universidad Técnica de Cotopaxi, 2024) Moina Rea, Alison Salome; Sanchez Santander, Victor Hugo; Villa Andrade, Luisa CarolinaRESUMEN El propósito del proyecto de titulación se enfocó en determinar el valor de marca de la empresa “Embutidos La Madrileña” en el cantón Latacunga, ante el desconocimiento de la empresa sobre la percepción de los consumidores en ciertos aspectos como: la notoriedad, lealtad, imagen de marca, calidad percibida y satisfacción de la marca en el mercado. Para el desarrollo del proyecto de investigación se utilizó un enfoque cuantitativo, con un nivel de investigación descriptivo, el tipo de investigación fue de campo, mediante el uso de una encuesta como instrumento de recolección de datos primarios, el diseño de investigación fue no experimental, al no manipular las variables a analizar. La población objeto de estudio estuvo determinada por la PEA según el censo "Ecuador Cuenta Conmigo 2022" entre el rango de 20 - 64 años. En esta investigación se identificaron deficiencias en los elementos del valor de marca obteniendo como resultados información valiosa para generar y proponer estrategias que puedan ser de apoyo a la entidad, de esta manera la empresa desarrollará un enfoque a una nueva visión mejorando la participación en el mercado competitivo.