Artículos - Licenciatura en Educación Básica
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Now showing 1 - 3 of 3
- ItemPropuesta de estrategias metodológicas para mejorar la ortografía en los terceros y cuartos años de Educación Básica del colegio Alvernia parroquia Cotocollao cantón Quito(Ecuador : Pujilí : Universidad Técnica de Cotopaxi (UTC), 2005-08) Benalcazar Pabon, Teresa del Rosario; Cordova López, Myriam Guadalupe; Camino, RocíoNuestro trabajo de investigación se basa en las Estrategias Metodológicas para mejorar la Ortografía en los Terceros y Cuartos Años de la Educación Básica, se orientó a detectar, analizar y plantear alternativas de solución de uno de los problemas que aqueja al Sistema Educativo y en particular a la Escuela "Alvernia" puesto que al aplicar al inicio del año lectivo 2004-2005 las pruebas de diagnóstico, se tabuló datos, se interpretó destrezas y se concluyó que el 52% (21 alumnas) de una población de 40 alumnas cometen errores ortográficos, hay niñas que no leen bien, su letra es ilegible, suprimen letras en la escritura, confunden significado de palabras, no poseen razonamiento lógico, poco interés por la lectura. Si dejamos pasar este problema y no abordamos a una solución concreta, generará problemas más graves como la dislexia, disgrafía o dislalia. Este proyecto es factible de ejecutar, pues aspiramos a contribuir con los afanes de maestros y maestras de ayudar a los alumnos a superar los problemas que enfrentan a diario con la ortografía. Es menester iniciar un proceso de innovación pedagógica y contribuir en lo posible a la solución de este problema pues para ello se elabora una propuesta que servirá de apoyo a docentes, estudiantes y padres de familia con la finalidad de superar este problema.
- ItemPropuesta para promover e interiorizar la recuperación de los autenticos valores y normas aplicables en la convivencia diaria de la comunidad educativa Santa María de los Ángeles de la ciudad de Quito en el año lectivo 2004-2005(Ecuador : Pujilí : Universidad Técnica de Cotopaxi (UTC), 2005-08) Hna. Chafuelan Enriquez, Clara Gladis; Hna. Coro Elizalde, Lidian Mercedes; Sra. Granda Morales Digna Elena; Camino, RocioThis research is a basic proposal to rectify and recover the important values and norms applicable to the behavioral and attitudinal development of the student. This research process has awakened in us great interest, emotion and the desire to be better, through reading, we have rediscovered and valued the human being as someone who is capable of living in society in the most noble and loyal way if he practices and lives morality, ethics, human, Christian and spiritual values. Certainly the century in which we live is highly rich in technology, science, technical theft, cybernetic advancement, but the absence of the core part that constitutes and makes man a special being is felt, complete, wonderful, admirable, capable of creating, generator of noble feelings, of constant will, of love that leads him to give his life for great ideals, willing to offer selfless friendship and true solidarity. To carry out our research we started from real data, we took a specific population of 440 students, the sample being 82 children and the Universe being the teachers in a number of 17. We concluded that our school needs a real change, of responsible commitment and that the initial step lies and must be taken with the example of each teacher, only then will our Proposal to Promote and internalize the authentic values and norms applicable in the daily coexistence of the Santa María de los Ángeles Educational Community be feasible.
- ItemEl patrimonio cultural del cantón Pujilí y su tratamiento en el área de Estudios Sociales de los décimos años de Educación Básica de los colegios de la ciudad de Pujilí, año lectivo 2005-2006(Ecuador : Pujilí : Universidad Técnica de Cotopaxi (UTC), 2007-08) Almachi Oñate, Lourdes Sulay; Lascano Moposita, Natalia del Pilar; Molina Molina, Clara Alicia; Vaca, BolívarThis research work compiles bibliographic and field information that serves as a basis for proposing the inclusion of Pujilí's Cultural Heritage in the study of the Area of Social Studies of the Tenth Years of Basic Education of the Schools of the city of Pujilí. Chapter I presents the Theoretical Foundation of the Elements of Cultural Heritage and the proposals of the Curricular Reform for the Area of Social Studies, continues with the compilation of criteria of students and teachers of the Area of Social Studies of the Tenth Years of the Schools of the city of Pujilí, and presents the results, conclusions and recommendations in Chapter II; the last chapter contains the proposal for the inclusion of the study of Pujilí's Cultural Heritage in the Area of Social Studies in the Tenth Years of Basic Education of the Schools of the city of Pujilí.