“La gestión áulica en el proceso didáctico”

Loading...
Thumbnail Image
Date
2024-08
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Ecuador : Pujilí : Universidad Técnica de Cotopaxi (UTC)
Abstract
Nowadays, classroom management is essential for the professional development of teachers and the academic success of students, since it contributes to create a motivating and dynamic work environment. That is why the following problem has been observed: How is classroom management developed in the teaching process. This allows the teacher to implement didactic strategies that promote meaningful learning; therefore, the objective of this research is to strengthen classroom management through pedagogical guidelines for the development of the didactic process of 5th grade students at “Agustin Alban” Basic Education School. For this, the methodology applied in the development of this project was based on qualitative research, because it allowed going into the reality of the educational context to observe the environment where teachers and students develop, the method used was inductive with field researchers, descriptive or documentary, the data were obtained through the technique of observation and interview, with its instrument observation guide and interview guide respectively to collect information and important data of the subject to be investigated. Results research demonstrate the importance of designing pedagogical orientations in the classroom context to support students to learn the skills that allow them to strengthen their learning, promote their knowledge, reflection, abilities and improve communication and interaction. It is concluded that the pedagogical guidelines for the improvement of classroom management offer a structured framework that facilitates the planning and execution of educational activities, thus improving the quality of the didactic process and promoting meaningful learning among students.
Description
En la actualidad, la gestión del aula es esencial para el desarrollo profesional de los docentes y el éxito académico de los estudiantes, pues contribuye a crear un ambiente de trabajo motivador y dinámico. De lo anterior se deriva el siguiente problema: ¿Cómo se desarrolla la gestión áulica en el proceso didáctico?, por ello el objetivo de esta investigación es Mejorar la gestión áulica a través de orientaciones pedagógicas para el desarrollo del proceso didáctico de los estudiantes de 5to. grado de la Escuela de Educación Básica "Agustín Alban". La metodología utilizada en el desarrollo de este proyecto es la investigación cualitativa, porque permitió adentrarse en la realidad del contexto educativo para observar el entorno donde se desarrollan los docentes y estudiantes, el método que se empleo fue el inductivo con la investigación de campo y descriptiva, los datos fueron obtenidos mediante la técnica de la observación y entrevista, con su instrumento guía de observación y guía de entrevista respectivamente para recopilar información y datos importantes del sujeto a investigar. Los resultados de este trabajo demuestran la importancia de diseñar orientaciones pedagógicas en el contexto del aula para apoyar a los estudiantes a aprender las habilidades que les permitan fortalecer su aprendizaje, promover su conocimiento, la reflexión, las capacidades y mejorar la comunicación e interacción. El presente trabajo nos permite concluir, que las orientaciones pedagógicas para el mejoramiento de la gestión áulica ofrecen un marco estructurado que facilita la planificación y ejecución de actividades educativas, mejorando así la calidad del proceso didáctico y promoviendo un aprendizaje significativo entre los estudiantes.
Keywords
GESTIÓN ÁULICA, PROCESO DIDÁCTICO, ENSEÑANZA- APRENDIZAJE
Citation
Tigasi Chiguano, Sandra Maribel y Toaquiza Toaquiza, Nelly Marisol (2024), “La Gestión áulica en el proceso didáctico”. UTC. Pujilí. 117 p.