“La formación del docente de educación general básica en el área de matemática”
No Thumbnail Available
Files
Date
2024-08
Advisors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Ecuador : Pujilí : Universidad Técnica de Cotopaxi (UTC)
Abstract
This research project focused on the study of the training of teachers of Basic General Education in the area of mathematics, taking into consideration that the teaching of this subject is essential for them to acquire knowledge and skills required in their daily lives and that generally has presented difficulties for its understanding. The problem focuses on the lack of professionalization and training of future teachers, since the training processes of educators fail to develop the necessary skills for teaching, as well as, in many cases, educational institutions do not have teachers professionally prepared to work in this subject. The objective of the research was to analyze the training of future teachers of Basic General Education in the area of mathematics, identifying the necessary skills that they must develop for their job performance, identifying the necessary skills for their effective performance in the classroom and promoting innovative teaching strategies that contribute to the integral development of students in the area of knowledge. The methodological design of the research was qualitative-quantitative, through the application of interview and survey techniques for teachers and students of the Basic Education Degree. The results allowed us to show that the participants agree that the training processes of future EGB graduates do not generate the theoretical and practical knowledge necessary for the rigorous teaching of mathematics; the study of the contents of this area of the curriculum is not adequately deepened. For this reason, it is essential to promote self-training and continuous training processes among students to improve their level of knowledge and skills to be able to play the fundamental role required for students to achieve meaningful learning.
Description
El presente proyecto de investigación se enfocó en el estudio de la formación de profesores de matemática en la Educación General Básica, tomando en consideración que la enseñanza de esta asignatura es fundamental para que adquieran conocimientos y habilidades requeridas en su diario vivir y que generalmente ha presentado dificultades para su comprensión. El problema se enfoca en la falta de profesionalización y capacitación de los futuros maestros, puesto que los procesos formativos de los educadores no logran desarrollar las habilidades necesarias para la enseñanza, así como también, en muchos casos las instituciones educativas no cuentan con docentes preparados profesionalmente para laborar en esta asignatura. El objetivo de la investigación fue analizar las necesidades de los docentes de Educación General Básica en el área de matemática, identificando las competencias necesarias que deben desarrollar para su desempeño laboral, identificando las competencias necesarias para su desempeño efectivo en el aula y promoviendo estrategias de enseñanza innovadoras que contribuyan al desarrollo integral de los alumnos en el área del conocimiento. El diseño metodológico de la investigación fue cuali-cuantitativo, mediante la aplicación de las técnicas de la entrevista y la encuesta para docentes y estudiantes de la Carrera de Educación Básica. Los resultados permiten evidenciar que los participantes concuerdan en que los procesos formativos de los futuros licenciados de EGB, no generan los conocimientos teóricos y prácticos necesarios para la enseñanza rigurosa, no se profundiza adecuadamente en el estudio de los contenidos de esta área del currículo. Por este motivo, es fundamental promover en el estudiantado los procesos de autoformación y de capacitación continua para mejorar su nivel de conocimientos y habilidades para poder desempeñar el rol fundamental que se requiere para que los educandos alcancen un aprendizaje significativo.
Keywords
FORMACIÓN DOCENTE, ÁREA DE MATEMÁTICA, APRENDIZAJE
Citation
Maycol Daniel, Toapanta Cajamarca (2024), “La formación del docente de educación general básica en el área de matemática”. UTC. Pujilí. 70 p.